روز دوم جشنواره فیلم فجر با نوعی حکومت نظامی مسئولین و دستاندرکاران جشنواره مواجه شد؛ شیوهنامههایی که سفت و سختتر از روز گذشته که کلی حاشیه به همراه داشت، رعایت میشد. حتی جایگاه حضور هنرمندان روی فرش قرمز تغییر کرد و از حضور تصویربرداران برای گرفتن فیلم و هجوم عکاسان خودداری میشد.
البته گرفتنِ مصاحبه و تهیه گزارش کار خبرنگاران را مشکل کرده بود و همه نسبت به این نوع برخورد گلایهمند بودند. این در حالی است که مسئولین ستاد ملّی کرونا و وزارت بهداشت هشدار دادهاند که اگر اتفاقات روز اول تکرار شود جشنواره فیلم فجر و بقیه جشنوارهها را تعطیل خواهند کرد.
جشنواره برای روز دوم، به سراغ "ستارهبازی" علیمردانی رفت که قرار بود خیلی زودتر از اینها به جشنواره برسد؛ هرچند با انتقاد برخی از کارشناسان همراه بود که چرا آنقدر استعمال موادمخدر به صورت عریان نشان داده میشود یا چرا مهاجران ایرانی که به فلاکت میرسند به ایران برنمیگردند و خیلی از مسائل دیگر؛ اما در عین حال بازی ملیسا ذاکری در نقش صبا مورد توجه قرار گرفت.
فرهاد اصلانی در نشست حضور نداشت اما شبنم مقدمی با تماس تلفنی خودش را به جشنواره رساند. در کنار بازیگران ایرانی، بازیگران آمریکایی همچون "مایکل مدسن" که در فیلمهای تارنتینو بازی کرده نیز در این فیلم حضور دارد.
اما فیلم دوم، "شیشلیک" محمدحسین مهدویان بود که این بار به جای کار سیاسی یا اجتماعی با کاری کمدی وارد جشنواره فیلم فجر شد. سینماگری که سال گذشته سیمرغ بهترین کارگردانی را به خاطر ساخت "درخت گردو" از جشنواره فجر گرفت. او امسال با رضا عطاران و پژمان جمشیدی و ژاله صامتی به جشنواره آمد و سرمایهگذاری مجدد شرکتی که در نشست خبری هم بحثبرانگیز شد.
شرکت تجاری که گویا با مهدویان قرارداد بلندمدت بسته و البته او این موضوع را به شدت تکذیب کرد. رضا عطاران و دیگر بازیگران "شیشلیک"، در نشست خبری این فیلم حضور پیدا کردند و نشستی پرحرف و حدیث و شوخی را خبرنگاران شاهد بودند. نشستی که از تغییر ژانر مهدویان شروع شد و به انتقاد از جوکهای اینستاگرامی امیرمهدی ژوله رسید.
فیلمی که به تعبیر برخی از کارشناسان،بیشتر شبیه به بیانیه سیاسی- انتقادی در نقد مسئولین بود که سوار بر مشکلات رایج حاشیهنشینان تهران است و هیچ پیام روشنی جز برجستهسازی مصائب مردم ندارد.
- ۹۹/۱۱/۱۴